Neulotut huopatossut koko perheelle + OHJE

Huopatossut pitää varpaat lämpiminä kesällä ja talvella. 
Ne sopivat vetoisaan mökkiin myös vierasvaraksi. 

Ne on helppo sujauttaa jalkaan ja potkaista pois jos kuumottaa liikaa. 
Huopatossuilla voi huoletta myös piipahtaa terassilla.



Koko perheen neulotut huopatossut


Koko: lapsi/nainen/mies
Tarvikkeet: 1/2/3 kerää Teetee Saga -huopuvaa villalankaa
Puikot: Pitkät puikot koko 7
Lisäksi isosilmäinen parsinneula


Teetee Saga on ihanan pehmeä villalanka joka huopuu hyvin ja sitä on hyvä neuloa. 



Työ aloitetaan neulomalla aina oikeaa tossun kantapäästä.

Luo 35 / 40 / 45 silmukkaa.

Neulo aina oikeaa 33 / 38 / 43 edestakaista kerrosta (voit laskea kerrokset helposti työn oikean puolen vaakana kulkevista "aalloista". Yksi "aalto" on yksi edestakainen kerros).

Kärjen kavennukset:

Krs 1. Neulo *1 o, 2 o yhteen* toista kerroksen loppuun asti.
Krs 2. Neulo kaikki silmukat oikein. 
Toista krs 1 - 2.

Lasten koko: neulo 2 o yhteen koko kerros. 
Katkaise lanka ja pujota se neulan avulla puikolla olevien silmukoiden läpi ja kiristä. 

Aikuisten koot: 
Toista kavennuskerros 1 vielä yhdesti. Käännä.
Neulo koko kerros 2 o yhteen. 
Katkaise lanka ja pujota se neulan avulla puikolla olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

Tee toinen pari samalla tavalla. 


Tossujen kokoaminen:


Taita tossu pitkittäin kahtia. 
Ompele kantapää aloituslangalla kiinni. 
Sen jälkeen ompele kärkiosan päättelylangalla tossun pääliosa kiinni, vähän alle puoleen väliin asti. Jätä jalka-aukkoon tarpeeksi tilaa. 


Sitten kun villiintyy, voi tehdä tossut jokaisesta väristä. 



Huovutus

Kun tossut on ommeltu muotoonsa, on aika huovuttaa. 

Omassa koneessani paras lopputulos tulee 60 asteen lyhytohjelmalla, pussilakanan tai parin pyyhkeen kanssa. 

Jos et ole aiemmin huovuttanut, kokeile ensin huovutusta 40 asteen ohjelmalla. Mikäli et ole tyytyväinen tulokseen, voit kokeilla huovutusta uudelleen samassa asteessa tai vähän kuumemmalla. Laita tossujen kanssa aina pari pyyhettä tai lakana mukaan rumpuun. Älä kuitenkaan täytä liian täyteen. 

Huomaa, että pyyhkeistä saattaa lähtä nukkaa, joten en suosittele laittamaan valkoisia tossuja värillisten pyyhkeiden kanssa samaan koneelliseen.  

Huovuksen lopputulokseen vaikuttaa moni asia. Eri langat huopuu eri tavoin, myös eri värit huopuvat vähän erillälailla. Myös pesukoneen tehot sekä veden kovuus/pehmeys antavat erilaisen lopputuloksen. Aloita siis aina pienemmällä lämpötilalla ja etsi omalle koneellesi sopiva huovutusohjelma ja -lämpötila. 

Kun otat tossut koneesta, voit huoletta venyttää ja muotoilla tossua sopivaksi. Tässä vaiheessa saat käyttää kunnolla voimaa. Jotkut ovat kokeilleet työntää crocs-tossut huopatossun sisään jolloin tossut kuivuvat kyseiseen muotoon. Anna tossujen kuivaa rauhassa vuorokausi. 




Ihanat handmade-koristeet viimeistelevät kauniisti myös huopatossut.





Huovutetut tossut koko perheelle. Koristele haluamallasi tavalla. 





Takuuvarmat varpaanlämmittäjät <3







Suositut tekstit