Virkattu vetoketjupussi + OHJE



Pellavalangassa on jotain maagista.
Se on hieman karheaa mutta pinta kiiltää niin kauniisti. Pellavalankaa tunnustellessa voi laittaa silmät kiinni ja kadota kesäiselle pellavaniitylle, tuoksuttaa kesän tuoksua ja tuntea pellavan varsien juoksevan käsiä vasten.

Tiesitkö, että pellava on yksi maailman vanhimmista viljelykasveista? Pellavasta puristetaan pellavaöljyä, sitä käytetään eristeenä, elintarvikkeena ja ja siitä valmistetaan tekstiilejä. Onko tämän parempaa ja monikäyttöisempää kasvia olemassakaan?



Nyt on neulottu Skappel-neuletta alpakasta, tehty kymmeniä sukkia pehmeistä villalangoista ja huiveja silkkimohareista. Nyt oli aika tarttua pitkästä aikaa virkkuukoukkuun! 




Mistä idea pussukan tekoon? 

Eipä sen kummemmasta, kuin vetoketjusta ja jatkuvasti edessä pyörivästä pellavakerästä!
Hetkisen aikaa kun keräilee tarvikkeita pöydän ääreen, testailee eri kokoisia koukkuja ja vetelee vetskarin ketjua edes takaisin, epäröi langan paksuutta... Sitten alkaa vaan hommiin!


Virkatun vetoketjupussin OHJE:


Tarvikkeet: 
Veera-pellavalankaa
Virkkuukoukku 2,5 ja 3,5 (tai käsialan mukaan)
Vetoketju 20 cm
Parsinneula
Handmade-merkki


Näitä tarvitset.

Työnnä pienemmän virkkuukoukun kärki varovasti vetoketjun reunan läpi ja koukkaa lanka reiästä. Virkkaa siitä ensimmäinen kiinteä silmukka. Jatka tasaisin välimatkoin kiinteiden silmukoiden luomista vetoketjuun varoen repimästä vetoketjukangasta.



Voit päätellä hännän heti alussa virkaten sen silmukoiden sisään. 

Kulmassa, virkkaa kaksi kiinteää silmukkaa vierekkäin kulmaan (kuva alla), virkkaa väliin yksi ketjusilmukka, virkkaa vetoketjun toiseen reunaan samalla tavalla kaksi kiinteää silmukkaa vierekkäin kuin toisella reunalla.

Jatka toinen sivu samalla tavalla kuin edellinen.



Kun olet päässyt kierroksen loppuun, jatka nyt virkkaamista spiraalina isommalla virkkuukoukulla. Eli virkkaa jokaiseen luomaasi silmukkaan kiinteä silmukka.

Jatka virkkaamista, kunnes pussi on mieleisesi korkuinen. Oma pussini on 15 cm korkea.

Päätä virkkaustyö pussin jompaan kumpaan kulmaan (litistä pussi vetoketjun myötäisesti niin löydät sopivan kohdan) tekemällä piilosilmukka seuraavaan silmukkaan, leikkaamalla tarpeeksi pitä häntä ja vetämällä silmukka niin isoksi, että lanka tulee kokonaan silmukan läpi.

Ompele päättelylangalla reunat yhteen. Älä leikkaa vielä lankaa! Niin ja muista katsoa, että sauma tulee nurjalle puolelle.

Jos haluat saada pussin pohjasta jämäkämmän ja paremmin pystyssä pysyvän, taita nurjalla puolella kulmasta pieni kolmio (litistä reunaa sivusuunnassa, pohjan reunan kärki kohti ommeltua saumaa). Mitä isomman kolmion teet, sen kapeampi pohjasta tulee, mutta levenee syvyyssuunnassa.

Tältä se näyttää nurjalta puolelta. 
Pohja nurjalta puolelta, un molemman nurkat on ommeltu.


Ompele päättelylangalla kolmio leveimmästä kohdasta kiinni ja sen jälkeen ompele vielä kärki pohjasaumaan kiinni muutamalla pistolla. Päättele lanka.

Tee sama myös toiseen reunaan.









Lopuksi koristele pussisi Handmade-merkillä, helmillä, pitsillä tai virkkaa kylkeen vaikka kukkasia koristamaan.


Pussi valmis!


Tältä näyttää minun pussi.

Täytä pussi tärkeimmillä tarvikkeilla, eli langoilla. :) 


Tältä pohja näyttää oikealta puolelta. 

Ihana tuli! <3 


Suositut tekstit