Skappel-neule + ohjevinkki

Skappel, skappel, skappel...

Kerran surffailin Pinterestissä ja bongasin iiiihanan kuvan jättikokoisesta "lohtuneuleesta", joka oli vähän oversized, pörröinen, muhkea ja helpon näköinen tehdä. Sen nimi oli Skappel.


Ei ollut silloin aikaa rueta perehtymään asiaan sen isommin, mutta törmäsin tuohon neuleen nimeen jatkuvasti blogeissa, facebook-ryhmissä, myymälässä... Pitihän se rueta selvittämään, minkälaisesta ilmiöstä tässä Skappelissa oli kysymys.


Google antoi haulle "skappel neule" 1400 hakutulosta, kuvahaulla oli kiva käydä katselemassa erilaisia toteutustapoja ja värivaihtoehtoja. Jos ohjetta halusi, piti löytää tiensä Kalastajan vaimo -blogiin, josta neuleen taustaa ja ohjetta pääsi vähän selventämään.

Kyseessä on siis norjalaisen malli/tv-juontaja Dorthe Skappelin mallityttärelleen Maria Skappelille tekemä neuleohje. Ohje oli saanut norjalaiset sekaisin, enkä yhtään ihmettele. Kurkkaa itse Marian blogiin. Ensinnäkin, hän on malli ja todella kaunis sellainen. Toiseksi, hän on norjalainen. Kolmanneksi, se neule on super!

Näiden kahden blogin ja suuntaa antavien ohjeiden perustella loin silmukat omaan Skappel-neuleeseen.



Kuten olen kertonut, etenkin talvisaikaan alpakkalanka on mulle SE juttu, tyhjensin lankahyllystä kaikki valkoiset Teetee Alpakka+ -langat (lanka valitettavasti poistuu valikoimista) ja pörröisyyttä lisäämään valitsin Kid Silkin nro 23 beigen värin.

Alpakan tilalla voisin hyvin kuvitella käyttäväni merinovillaa, esim. Teetee Primanova voisi olla todella hyvä vaihtoehto tai Sublimen Baby Cashmere Merino Silk DK. Alpakkalangoista vaihtoehtona voisi olla Teeteen Tundra tai pian valikoimiin tuleva, Alpakka+ korvaamaan tuleva Sandness Garnin Silje. Pörrölangaksi sopi ihanasti tuo Kid Silk. 



Koska en ole malli enkä lähellekään mallin mitoissa, loin rohkeasti puikoille enemmän silmukoita kuin alkuperäisessä ohjeessa. En kuitenkaan halunnut hukuttaa itseäni uuteen neuleeseeni, joten lisäsin maltillisesti vain 4 silmukkaa, sekä etu- että takakappaleeseen (mikäli olisi tullut liian pieni, sisko varmaan olisi ollut neuleesta todella kiitollinen).

Eli ohjeen mukaan, luo 80 silmukkaa (koko xs-m), isompaan kokoon 84 silmukkaa (koko l-xl) koon 6 puikoille.

Neuloin 2 o, 2 n, kunnes joustinneule oli mielestäni hyvän mittainen. Sen jälkeen vaihdoin koon 7 puikoille ja neuloin takakappaleen (aina oikein) yhtä pitkäksi, kuin lempineuleessani joka jättää pepun peittoon. Kun kappale oli oikean kokoinen, päättelin silmukat löyhästi.

Etukappaleen aloitin samalla tavalla pienemmillä puikoilla, ja joustinneuletta neuloin yhtä pitkästi kuin takakappaleessa. Sen jälkeen vaihdoin koon 7 puikot, ja neuloin aina oikein niin pitkästi että etukappale oli yhtä pitkä kuin lyhyempihelmaisessa lempipaidassa, sen kaula-aukon alareunaan asti. Sen jälkeen neuloin 34 s, päättelin 16 s, ja neuloin loput 34 silmukkaa oikein. Neuloin toisen reunan päättelemällä kaula-aukon reunasta 1 s joka kierroksella 4 kertaa, puikolle jäi 30 silmukkaa. Kun olin neulonut toista puolta n. 7 cm, päätelin silmukat löyhästi. Sama juttu myös toiselle puolelle.

Hihoja varten loin ohjeen mukaan 40 s. mutta koon 4,5 puikoille. Neuloin joustinneuletta suurin piirtein yhtä paljon kuin helmaan, jonka jälkeen vaihdoin koon 7 puikoille.

Kun hihan korkeus oli n. 10 cm, tein ensimmäiset lisäykset heti puikon alussa ja lopussa. Neuloin n. 12 kerrosta (6 "ryppyä") ja tein lisäykset jälleen. Tein lisäyksiä samalla periaatteella, kunnes hihassa oli 54 silmukkaa (ohjeessa 52). Sovittamalla, testaamalla ja vertaamalla omiin lempipaitoihin, hihan pituudeksi tuli 33 cm, joka on itselleni juuri sopivan napakka mitta.
Toinen hiha samalla tavalla.

Muista aina päätellä löyhästi, ettei paita kirraa saumoista kun ompelet palaset yhteen!


Sitten vaan ompelemaan paloja yhteen ja päättelemään lankoja. Onnistuu muuten leikiten kun taustalla on jokin lemppari tv-ohjelma ja ulkona paukkuu pakkaset!



Neuleen tekoon meni n. 5 päivää.

Valmis neule painaa vajaa 500 g, joten alpakkalankaa kului n. 8-9 kerää (50 g keriä) ja Kid Mohairia n. 3-4 kerää. Vyötteet hävisi siivouspuuskassa vähän väliä, joten tarkkaa määrää on vaikea antaa.

Neule oli ihana helppo neuloa, nautin suunnattomasti alpakan ja silkki-mohairin kuohkeasta pehmeydestä ja pörröisyydestä. Monimutkaisten töiden tekijöille neule on varmaan tylsä projekti, sillä käytännössä koko työ joustinneuletta lukuun ottamatta on pelkkää aina oikeaa, mutta aloittelijoille varsin hyvä juttu.

Mallia on todella helppo muokata itselle sopivaksi pidentämällä tai lyhentämällä helman/hihojen pituutta mielensä mukaan.

Neule on unelman kevyt, ainaoikein-neule tuntuu ihanan muhkealta päällä, alpakka ja silkki-mohair on ihanan pörröinen, todellinen lohtuneule joka auttaa joka hädässä.

Itse olen ollut aina enempi virkkaaja, kuin neuloja, joten loppukevennyksenä laitan kuvan itsestäni minuutti sen jälkeen (loppiaisaattona puolilta öin) kun sain neuleestani viimeiset langat pääteltyä. Voi sitä mahtavaa fiilistä, kun isompi neuletyö onnistui! Älkää näyttäkö tätä muille. :)

I did it!



Laitetaanpa loppuun vielä pieni kuvakooste.  

(Kuka nyt yksityisyrittäjää kuvailis kuin yrittäjä itse? Pahoittelen epäammattimaisista selfieistä, jätetään ulkoilmaposeeraukset ammattibloggareille. ) 











p.s. Kunnon pakkaset iski, eikä myymälän vanhat ikkunat pidä lämpöä kovin hyvin. Pitkähihaisen trikoon päällä tämä ihana pumpulin pehmeä neule, eikä muuten palele (kuin nenää ja sormenpäitä).

Suositut tekstit