Miten selvitä paukkupakkasista + ohje helppoon kolmiohuiviin

Niin tuli pakkaset myös tänne Hankoon.

Muutama hassu pikkupakkanen on viihdyttänyt meitä syksyn edetessä, mutta ovat ryökäleet jääneet yhden päivän ihmeiksi. Vihdoin, tammikuun puolella, pakkaset tulivat. Aamulla mittari näytti - 18 (päälle vielä mereltä tuleva tuuli). Suomen mittakaavassa ihan mitätön pikkupakkanen, mutta tänne Hangon lämpöisiin säihin säpsähdyttävän viileä. Pakko tunnustaa, pohjoisen tyttönä nautin suuresti näistä pakkaskeleistä!

Miten niistä pakkasista sitten selviää? No kunnon vaatteilla (ja asenteella!) tietysti!

Koska pakkaset olivat tiedossa, karkasin viime tingassa eilen töiden jälkeen kaupunkimme urheiluliikkeeseen, entiseen työpaikkaani Sportiaan. Sieltä ihanin ja muhkein toppatakki kainaloon, ei haittaa pakkaset! Sattui olemaan vielä lemppari väri.

Takuulämmin talvitakki Sportiasta

Onneksi on palvelut kohdillaan tässä pienessä kaupungissa. Ihana, että voi täälläkin vielä kävellä suoraan liikkeeseen, katsoa sopivaa, kysyä apua, sovittaa rauhassa ja valita itselle mieluisin. 

Ennen joulua neuloin isot pinot Lovikka-lapasia. Onneksi siitä kasasta jäi yhdet myös itsellekin. Ne jos jotkut lämmittävät kunnon pakkasilla! Lovikoihin on ohje alempana blogissa, pääset siihen tästä linkistä

Lovikoissa materiaalina on Katian paksu Love Wool, villa-alpakka-lanka, joka on pumpulin pehmeää ja lohduttavan lämmintä. Nämäkin valmistuu aika helposti, joten rohkeasti omat lovikkaiset puikoille, vielä kerkeää! 

Lovikka-lapaset Love Woolista


Olen ihastunut alpakkalankoihin tässä ensimmäisen lankakauppiasvuoteni aikana. Teeteen alpakkalangat ovat olleet heikkouteni ja niistä on tullut tehtyä jos jonkinmoista lämmikettä. Tämä neulottu kolmiohuivi syntyi yhden neulontapuuskan iskiessä, ihan ex tempore. Kun mitään ohjeita ei siinä puuskassa kerennyt etsimään, piti kehitellä nopeasti jotain pomminvarmaa. 


Lämmintä päälle kun pakkaset paukkuu, kolmiohuivi alpakkalangasta


Neulottu kolmiohuivi alpakkalangasta


Tarvikkeet: 
Pyöröpuikot 4,5, 80 cm kaapeli
Teetee Alpakka+ tai Tundra 250 g 
Tylppäkärkinen neula päättelyyn

Huivi neulotaan sivulta sivulle, lisäykset tehdään joka 4 kerros, aina samaan reunaan. Toinen reuna pysyy tasaisena. 

Luo 5 silmukkaa. Neulo 4 kerrosta aina oikein. 

Neulo viidennen kierroksen loppuun lisäys. Voit tehdä minkälaisen lisäyksen haluat (nosta silmukoiden välinen lanka ja neulo takareunasta kiertäen oikein, tai neulo toiseksi viimeinen silmukka sekä etu- että takareunasta oikein). Tee jatkossa kaikki lisäykset valitsemallasi tavalla. 

Neulo 3 kerrosta aina oikein. 

Tee taas lisäys 4 kerroksen lopussa valitsemallasi tavalla. 

Neulo jälleen 3 kerrosta aina oikein. 

Tee lisäys 4 kerroksen lopulla.

Jatka näin, kunnes kappaleen korkeus on 90 cm tai haluamasi pituus. 

Neulo nyt joka 4 kerroksella lisäyksen sijasta kavennus, itse neuloin 2 s. oikein yhteen. 

Kun puikolla on enää 5 silmukkaa, neulo vielä 2 krs ja sen jälkeen päättele silmukat. 

HUOM! Voit tehdä huivin millä tahansa langalla, kun valitset siihen vain sopivat puikot. Itse valitsin omaan huiviini yhden numeron isommat puikot kuin langan puikkosuosituksessa saadakseni lopputuloksesta ilmavan. 



Aina oikein neulottu huivi on kaikessa yksinkertaisuudessaan kaunis ja käytännöllinen.
Rypyläinen pinta on ihanan muhkea ja kuohkea.

Sitten kun pakkaset iskee, niin yhdistellään kaikki nämä, uusi takki, superlämmin alpakkahuivi ja Lovikka-lapaset. Vielä pipo tähän settiin sopivaksi, niin kyllä saa pakkasukko pistellä parastaan, täällä ollaan valmiina tuuleen ja tuiskuun! 


Hyvin tarkeni!
Posket vielä punottaa pienestä ulkoilulenkistä ennen töihin tuloa. 


Ihania pakkaspäiviä sinulle, 
toivottaa etelään eksynyt pohjoisen tyttö Katja.


Suositut tekstit