Virkattu kesäkassi 2015



Jo ennen joulua rupesin miettimään ensi kesän myyntiin meneviä käsitöitä. Mielessä oli pitkään muhinut vähän ekologisemmat käsityöt ja innostus kalalankoihin lisäsi intoa yhdistää nämä kaksi asiaa ja suunnitella jotain uutta.

Kalalankahan on 100 % vahvaa puuvillalankaa, jota löytyy 6, 9, 12, 15 sekä 18 säikeisenä. Se kestää myös 60 asteen konepesun, joten materiaali on erittäin käyttökelpoinen monenlaisiin töihin.

Sipuli/hedelmäpusseja sainkin tehtyä, vaikka kokeiluversioita kerkesi kertyä kymmenkunta, ennen kuin lopputulos miellytti. Sipuli/hedelmäpusseista lisää kuvia Lankasataman Instagramissa, sinne pääset tästä.

Tarpeeksi kauan sipulipussien kanssa tuskaillessa, eräs malli miellytti silmää ja päätin testata sitä myös isompana. Loppujen lopuksi eri kokoja syntyi 5, jokainen isompi kuin edeltäjänsä. Siinä matkalla selvisi myös, minkä vahvuinen kalalanka sopii mihinkin kassin kokoon.




Yllä olevan kuvan julkaisin Instagramissa ja siihen pyydettiin ohjetta. Koska teen työni usein "musta tuntuu" -periaatteella, niin jälkikäteen ohjeen selvittäminen on aina hieman kinkkistä. Paljastan teille kesäkassin "reseptin", mutta koska en pidä liian tarkoista ohjeista, niin jätän siihen teille soveltamisen varaa. Näin teet juuri itsellesi sopivan kassin, ilman tarkkoja silmukoiden ja kierroksien laskemisia

Materiaalina kassissa on luonnonvalkoinen 18 säikeinen Liina-kalalanka. 
Koukkuna koko 4 (mielestäni voi käyttää myös esim. 4,5, jos haluaa työstä vähän väljemmän).

Aloita aloituslenkin tekemisellä. 
Voit myös tehdä muutamasta ketjusilmukasta renkaan, ja aloittaa pylväskierroksen siitä. Itse kuitenkin tykkään aloittaa sen seuraavasti:



Tee langasta lenkki sormien ympärille ja virkkaa siihen 3 ketjusilmukkaa ( = ensimmäinen pylväs)


1. krs Virkkaa aloituslenkkiin yhteensä 13* pylvästä (muista, 3 ktjs, = 1 pylväs). Yhdistä lopussa piilosilmukalla kahden ensimmäisen pylvään välistä yhteen. Kiristä langan päästä vetämällä "löysät pois".


2. krs Ensimmäisen kierroksen jälkeen virkkaa 3 ktjs (kierroksen ensimmäinen pylväs),
sen jälkeen virkkaa pylväs samaan silmukkaan aloitusketjun kanssa. 
Virkkaa 2 pylvästä jokaisen edellisen kierroksen pylvään VÄLIIN. (Katso kuva alla).
Jokainen kierros päätetään piilosilmukalla, ensimmäisen kierroksen tapaan. 



3.krs Jokainen kerros aloitetaan 3 ktjs, vaikka sitä ei jatkossa erikseen mainita. 
Nyt tarkkana! 
KÄÄNNÄ TYÖ! 
Virkkaa aloitusketjun kanssa samaan väliin toinen pylväs ( = 2 pylvästä).
Virkkaa *1 p seuraavaan pylväsväliin, seuraavaan 2 pylvästä samaan väliin* toista loppuun asti. Yhdistä piilosilmukalla. 

Muista tässä vaiheessa aloittaa joka kerros 3 ktjs ja KÄÄNTÄÄ TYÖ ja lopettaa kierros piilosilmukalla!

4. krs *2p samaan väliin, 2p kahteen seuraavaan väliin* toista 

5 krs. *2 pylvästä samaan väliin, 3 p seuraavaan 3 väliin* toista

6 krs. *2 p samaan, 4 p*

7. krs *2 p samaan, 5 p*

8. krs pylväs jokaiseen pylvääseen

9 krs. *2 p samaan, 6 p*

10 krs. pylväs jokaiseen pylvääseen

11 krs. pylväs jokaiseen pylvääseen

12 krs. *2 p samaan, 9 p*

13 krs - > pylväs pylvääseen

Nyt voit jatkaa työtä niin pitkäksi kuin haluat. Itse tein 16 kerrosta ilman lisäyksiä. 
Jos haluat suuaukosta vähän kapeamman, voit lähtä kaventamaan työtä. Mikäli et halua kaventaa, voit siirtyä suoraan kantohihnan tekoon.

Kavennukset:
1 krs. *9 p, 2 p yhteen* toista
 2 krs. pylväs pylvääseen
3 krs. *9 p 2 p yhteen* toista
4 krs. pylväs pylvääseen
5 krs. *9 p, 2 p yhteen*
6 krs. pylväs pylvääseen
7 krs. pylväs pylvääseen


Kantohihna:

Kun olet päättänyt viimeisen kierroksen piilosilmukalla. virkkaa 3 ktjs ja käännä työ.
Virkkaa 2 p yhteen, 27 p, 2 p yhteen, 1 p. 
3 ktjs ja käännä työ

 2 p yhteen, 25 p, 2p yhteen, 1 p.
Jatka samaan malliin virkaten 2 p yhteen molemmissa reunoissa joka kierroksella, kunnes jäljellä on 11 p. Nyt lopeta lisäykset ja virkkaa niin pitkä hihna, kuin haluat. 
Lopussa katkaise lanka ja vedä silmukan läpi. 

Aloita toisen puolen kantohihnan teko 6 pylvään päästä, ensimmäisen kantohihnan juuresta laskien
Virkkaa piilosilmukka, 
(tässä vaiheessa helpointa on virkata aloituslanka pylväiden sisään, niin säästyt päättelemiseltä)
seuraavaan pylvääseen 3 ktjs, seuraavaan 2 p yhteen, 27 p, 2 p yhteen,, 1 p
3 ktjs, käännä. 

Jatka samalla tavalla kuin ensimmäinen hihna.
Kun molemmat hihnakappaleet ovat yhtä pitkät, niin voit ommella tai virkata ne yhteen.

VALMIS!


Huom!
Jos olet sooloillut ja muuttanut silmukoiden määrää ja kassin kokoa, niin voit itse mitata kantohihnojen aloitusleveyden oman mielesi mukaan. Voit tehdä niistä niin kapeat/leveät kuin itse haluat. Muistat vaan, että jokainen kerros alkaa ja päättyy pylvääseen, ja sen jälkeen (alussa) ja ennen (lopussa) tulee virkata 2 p yhteen. Joka kerroksella silmukkamäärän pitäisi vähentyä 2 p. 




* muokattu aloitussilmukoiden määrä


Suositut tekstit